Mascarpone- och kesofrukost

20 Mar

Mascarpone? Jo, det är en italiensk färskost med mjuk konsistens och mild, gräddig och aningen syrlig smak. Den är osaltad och känns därför lite söt – god till desserter tillsammans med bär alltså. Mest känd är den kanske som huvudingrediens i Tiramisu. 

Det här är en frukost som jag har ätit ganska ofta under mina tre veckor med LCHF-inspirerad mat; den påminner om Risifrutti men är utan socker och sylt. En klassiker inom LCHF är att äta ägg & bacon till frukost men det känns mer som en frukost värdig en norrländsk långtradarchaffis med mustasch och rutig skjorta tycker jag. 😉 Över lag tycker jag att frukostmat ofta är erbarmligt trist och jag  gillar mat med en enkel bas som man kan variera efter vad man är sugen på för stunden.

Keso- och mascarponeröra (ca 3 gram kolhydrater ex. tillbehör)

60 gram mascarponeost, Zeta (jag tycker den är godast och krämigast)
60 gram Keso, 4 %
Blanda väl.

Variationer:

* Blanda i kanel, en nypa  kardemumma eller vaniljpulver (inte vaniljsocker utan det som visas på bilden nedan). Eller en blandning av kanel och vanilj för kanelbullesmak. 🙂
* Strö över några krossade hasselnötter
* Servera med några hallon
Nötter och hallon är inte helt fria från kolhydrater, men var för guds skull inte rädd för att äta dem på grund av det! Det är bra mat, men håll bara koll på att inte frukosten efter ett par veckor utvecklats till ”tre dl hallon med en liten klick oströra ovanpå”.

Detta är äkta ekologisk vanilj malt till ett fint pulver, och innehåller mindre än 1 g kolhydrater per tesked. Det ger en intensiv vaniljsmak, så ofta räcker en nypa.  Finns i större butiker som ICA Maxi.

Tillbehör att variera mellan:

* Två skivor rökt eller gravad lax
* En halv avocado, gärna med en klick creme fraiche och en sked rom (eller bara med salt)
* Några skivor skinka (testa att göra skinkrullar med lite av oströran i – mums!)
* Några körsbärstomater eller ett par paprikaringar.

De sistnämnda innehåller liksom hallon och nötter något mer ”kolisar” så låt dem vara just tillbehör och agera smaksättare: dumt att bränna hela kolhydratsbufferten – 20 gram – redan till frukost. De som är väldigt känsliga för socker kan också ta det lugnt med dessa tillbehör, det är så olika hur man reagerar. Själv är jag inte särskilt känslig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: