Vad har du i ditt kylskåp?

12 Sep

Här kommer en lista på de basvaror som brukar finnas hemma i vårt mer eller mindre lchf-anpassade kök. De gör det oerhört mycket enklare att laga mat och att fundera ut nya rätter. 🙂

I kylskåpet

Smör
Ägg
Creme Fraiche
Grädde 40%
Bregott
Ost av olika slag – brännvinsost, BabyBel, parmesan, brie, fetaost… Bra som smaksättning till såser, gratänger och omeletter samt som mellanmål och till helgmys med ett glas rött.
Philadelfia (som pålägg på tex. knäckekex, i gratänger eller som redning i såser)
Bearnaise på burk (om du inte vill göra den själv; gäller även majonnäs)
Majonnäs
Dijonsenap
Tomatpuré (Heinz har en utan onödiga tillsatser)
Matlagningsvin
Vinäger
Våta kryddblandningar (till exempel curry paste och pesto)
Pålägg: skinka, rostbiff, chorizo osv. Kan piffa upp vilken omelett som helst. Skinka etc. kan rullas ihop med ost till ett snabbt mellanmål.
Oliver
Färska grönsaker: körsbärstomat, vitkål, paprika, lök, vitlök, aubergine, zucchini, sparris, champinjoner, blomkål, blandad grönsallad…
Citron/lime

I frysen

Hel kyckling
Bacon, stekfläsk
Köttfärs
Lax, vit fisk
Rött kött
Skaldjur
Korv med hög köttprocent och låg kh-halt
Fryst broccoli, blomkål, brysselkål, wokblandningarmed lågt kh-innehåll…
Frysta örtkryddor; dill, persilja, gräslök…
Hallon, blåbär om du inte är superstrikt
Matlådor med överbliven mat från tidigare middagar (vi lagar för mycket mat med flit så att vi alltid har lunchlådor tillgängliga)
I frysen har vi också alltid en stor låda riven ost. Enkelt att ta fram den mängd man vill ha och låta den tina i en liten skål.

I skafferiet

Tonfisk i vatten (burkarna med tonfisk i olja innehåller tyvärr oftast solrosolja som inte är så hälsosamt att smälla i sig på grund av de höga halterna av Omega-6)
Makrill i tomatsås
Olivolja (smaksatt och naturell)
Rapsolja
Shiratakinudlar
Kokosmjölk/kokosgrädde
Champinjoner på burk
Passerade/krossade tomater
Kokosfett
Nötter
Kryddor i mängd

I Bakskåpet (OM du bakar – går viktnedgången långsamt, strunta i efterrätter, bakverk osv.)

Mandelmjöl
Kokosnötsmjöl
Pofiber (glutenfria hyllan)
Fiberhusk (glutenfria hyllan)
Sukrin/Stevia Strö/Sötin… (lchf-butiken eller ICA)
Vaniljpulver (ICA)
Lakritspulver
Kakao av god kvalitet
Ekologiska kokosflingor (ICA)
Mörk choklad 86%
Gelatinpulver

Jag fick en kommentar för ett tag sen av en kompis som hade konstaterat att ”LCHF minsann inte är billigt”. Nja. Har man gjort en rejäl rensning i skåpen hemma och ska fylla på med nya ingredienser så är det klart att det kostar, men sedan får man ju räkna in hur många gånger man kan använda sig av varorna. En pytteburk vaniljpulver kostar mer än en mycket större burk vanligt vaniljsocker, men det är jättedrygt och man använder kryddmått i taget, till exempel. Kokosmjöl är asdyrt i inköp men sen så använder du kanske 1/2 dl till en hel limpa lchf-bröd. Sen tycker jag personligen att när du väl har ett basförråd så är det enkelt att planera och laga billig och varierad mat – det är när du improviserat handlar mat dag för dag som det blir dyrt!

9 svar till “Vad har du i ditt kylskåp?”

  1. evalena 12 september, 2011 den 07:52 #

    Tack för en bra lista 🙂

  2. Ullis 12 september, 2011 den 13:23 #

    Ja, det klagas ofta på att det är dyrt, men de som klagar är oftast de som köper en massa chips, godis, läsk, osv. Sånt tycker de inte är dyrt, konstigt nog.

    Jag tycker att ens hälsa är värd att prioteras. 🙂 Så det får vara hur dyrt som helst för mig med LCHF-mat (men jag tycker inte att det är dyrt nu iofs).

    • Anna C 16 september, 2011 den 10:23 #

      Bara för att man nämner att något är dyrt betyder inte det att man äter ohälsosamt, det var jag som nämnt för Anneth att jag tyckte att LCHF är dyrt, och om du tror att jag lyckats gå ner i vikt, 22kg, på att äta chips, godis och läsk kan du ju tänka om.
      Så nog har jag tänkt på min hälsa också, saker du inte vet något om alls ska du kanske inte yttra dig om!
      Sedan kan tilläggas att jag bara haft extrajobb också, vilket kanske också gör att jag tyckt att det är dyrare än någon som har ett heltidsjobb eller en fast inkomst i allafall.

      Folk äter inte automatiskt ohälsosamt bara för att de nämner att en viss typ av mat är dyr!

      • Lillnettan 16 september, 2011 den 12:56 #

        Sv: Anna ta det lugnt, det är ingen som tycker att just DU är ohälsosam! Som jag sagt förut, du är ju en av orsakerna till att jag över huvud taget blev peppad till att ta tag i min vikt. 🙂 Jag borde skriva ett blogginlägg bara om dig och tacka, eller nåt. 😛

        Grejen är väl att det jobbigaste med lchf är folks kommentarer. Om folk går med i viktväktarna eller äter pulver eller cambridgesoppor – det är helt okej, men om man berättar att man äter lchf då blir folk av någon anledning väldigt lätt aggressiva och ifrågasättande. Jag och många andra måste ständigt försvara varför vi äter som vi gör, i fikarummet på jobbet eller när vi är bortbjudna. Så sent som i förrgår blev jag kallad både ”dum i huvudet” och ”sektmedlem”. Det är nog därför som många av oss uttrycker oss lite bittert – för att många av de som vi känner och som snackar skit om oss själva vräker i sig både godis och chips. Jag tror inte att personen som skrev kommentaren menade något illa.

  3. Sophie Eklöf 12 september, 2011 den 16:13 #

    Jag tycker inte alls att det blir dyrare med lchf, snarare tvärtom. Nu planerar jag vår matlagning bättre och veckohandlar alltid, förut sprang jag på affär´n var och varannan dag. Jag köpte alltid massa chips, godis, kakor och annat onyttigt och sockrigt och det kostar ju oxå. Vår matbudget har alltså snarare minskat efter att vi(maken har oxå hakat på) börjat med lchf.

  4. carol 14 september, 2011 den 08:05 #

    Jattebra lista!!Tack

  5. Anna 15 september, 2011 den 11:18 #

    Ja har man bara fått ihop det där basförrådet så blir det säkert billigare därefter. 🙂
    Men superbra med listan! 🙂

  6. Annette 15 september, 2011 den 12:40 #

    Ungefär vad vi oftast ser till att ha hemma också. Bortsett från bearnaise och specialsockret. Det on tonfisken visste jag inte, då får jag gå över till den i vatten istället då. Jag trodde jag var LCHF-smart som valde den i olja 😛

    Det där om vad hälsosam mat kostar. Det argumentet hör jag också ofta, men man äter ju faktiskt mindre när man inte äter halvfabrikat som bara mättar för stunden och man sedan småäter istället. Jag har själv insett nu att man blir mätt på mindre portioner också. Och det kanske viktigaste, man investerar i sin hälsa. Det som blir billigare på kort sikt blir dyrt i längden.

    Du har en toppenblogg!

  7. carol 18 september, 2011 den 19:10 #

    Eftersom det bara star ”kryddor i mangd” skulle du vilja gora ett inlagg bara om kryddor???jag ar inte sa van att anvanda kryddor ”innan lchf” men nu kanner jag att det kan behovas for at piffa upp maten men ar helt lost i krydd hyllan, hjalper inte att jag bor i Italien och vissa kryddor kan vara svara att fa tag pa har…Tack for all hjalp och inspiration du ger!!!
    Carol

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: