Frukostmüsli

20 Okt

Som en del av er kanske vet vid det här laget så har jag kommit fram till att jag är ganska så nöjd med min vikt nu. Jag hade egentligen 7-8 kg kvar att gå ner till målvikt, men kroppen verkar himla trygg och stabil i den vikten jag har nu (jag går inte upp, kryper snarare sakta neråt) så jag tror att jag kanske ska stanna här och se hur det känns. Låta kroppen vila och plånboken med (kan säga att det blir ganska dyrt att behöva byta garderob helt och hållet, från 44/46 till 38/40).

I alla fall! Hur hade jag tänkt gå vidare? Som jag nämnt ser jag inte lchf som en tillfällig diet utan som en kosthållning, och följaktligen tänker jag fortsätta äta lchf men öka en liten aning på kolhydraterna för att stanna viktnedgången och få mer variation i kosten. Detta extra tillskott ska få komma från grönsaker, bär, nötter, riktigt mörk choklad och mejerier. Jag kommer även att tillåta mig en del avsteg ibland vid speciella tillfällen.

Här är dagens frukost som åts strax innan soluppgången tillsammans med tända ljus, film och nyvaken make – 100 gram rysk yoghurt med 1 dl hemmagjord nötmüsli och några ekologiska hallon. Kaffe med grädde på det. Hjälp vad mättande! Det ser inte mycket ut för världen men detta kommer jag stå mig på en halv dag känns det som.

Ingen billig burk detta, men samtidigt slentrianäter man inte en halvliter om dagen till frukost och kvällsmat – det räcker gott och väl med högst en deciliter. Jag har alltså rostat valnötter, paranötter, cashewnötter, hasselnötter, mandlar, mandelspån, ekologiska kokosflingor, hela linfrön och pumpafrön i ugnen på 200 grader tills allt doftade gott (ca 15-20 minuter, rör om var femte minut så att inget bränns vid). Då tog jag ut dem och blandade med vaniljpulver och kanel, lät svalna och hällde på burk. Jättegott, även om det som sagt mer är lchf för den som vill hålla vikten snarare än gå ner i vikt.

11 svar till “Frukostmüsli”

  1. Daniela 20 oktober, 2011 den 16:31 #

    Vad gott det såg ut! Och vad jag gillar din blogg, du har alltid så mycket fint här! Kram

  2. carol 20 oktober, 2011 den 16:39 #

    Tycker du gor helt ratt…och sa ar du ju jattefin nu efter vad jag sett pa korten!!en liten fraga, har du provat att gora smulpaj? jag provade idag med rabarber gick sadar….hade mandelmjol, riven kokos och smor….(plus ca 1 tsk socker da jag inte har annat socker hemma….)och lite hackade valnotter…blev inte speciellt knaprigt och det ar det jag gillar med smulpaj….gjorde iallafall din goda vaniljsas….at mig matt pa den!

    • Lillnettan 20 oktober, 2011 den 19:58 #

      Tack! ❤
      Ja, jag har provat smulpaj, fast den blev inte bra. Som du säger, degen blev inte smulig och knaprig. 🙂 Kanske grovhackade nötter, kokos och smör funkar? Vi får experimentera lite tycker jag.

  3. Lina 22 oktober, 2011 den 10:26 #

    Hej!

    Känner igen mig i det du skriver. Inte för att jag haft något direkt mål. Jag har oxå ätit mer KH den sista tiden i form av nötter och mörk choklad (fast det har jag inte planerat för att avstanna viktnedgången). Jag trivs oxå nu även om några kg till gärna får försvinna tills nästa sommar 🙂 Jag tar det som det kommer helt enkelt.

    Vad har du för BMI? Du lär ju vara på den normala sidan nu va? 😉 Det känns ju rätt okej efter år på övervikts sidan om jag går till mig själv 🙂

    Ha en fin helg!!

    //Lina

    • Lillnettan 22 oktober, 2011 den 10:35 #

      Hej Lina!

      Jaa du, enligt den tickern som jag fortfarande har kvar på lchf-forumet där jag hänger har jag BMI 20.4, vilket jag tycker verkar misstänksamt lågt med tanke på att jag ändå är en stadig 38/40. Grejen är väl att jag inte är helt hundra på hur lång jag är – någonstans mellan 1.65 och 1.68 iaf. BMI-måttet blir lite annorlunda beroende på vad jag uppger för längd (just nu står den på 1.68) men någonstans 20.5 – 21.5 borde stämma.

  4. Lina 23 oktober, 2011 den 09:12 #

    Oj, men du har ju ett super BMI isåfall. Går du ner 7-8 kg till så blir du ju underviktig.

    Låter som en bra ide att du försöker att stanna av din viktminskning!!!

    //Lina

  5. Anso 23 oktober, 2011 den 12:13 #

    Hittade nyss hit och jag måste säga att du har en mycket fin och inspirerande blogg 🙂

  6. Ullis 24 oktober, 2011 den 15:03 #

    Hej, hittade din blogg och vilka goa recept! Keep up the good work, här kommer jag titta in varje dag!

  7. Anna C 27 oktober, 2011 den 22:18 #

    Vad skööönt det måste vara att kunna känna sig nöjd med vikten och att man kan trivas så! Längtar tills jag också kommer till den punkten 🙂

  8. Ellen - LCHF och mycket annat 31 oktober, 2011 den 15:58 #

    Härligt att känna att man är nöjd med vikten 🙂 Jag hoppas att jag är där snart med, men det är inte saaa langt kvar. Müslin sag smaskens ut, nat sant far man testa sen när viktresan är avklarad.

  9. carol 29 januari, 2012 den 16:10 #

    haller pa att gora mueslin just nu i ugnen…jag har nu ocksa kommit till min trivselvikt och ar inte jatte strikt..men jag mar bra ar inte det huvudsaken?
    jag fortsatter att titta in hos dig nar jag behover inspiration….tack till dig….att du delar med dig…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: