Friterade chilicheeseballs

8 Jan

De tar lite tid och det är lite läskigt att fritera (fast det gick bättre än jag trodde; jag hade förväntat mig ett nedoljat kök, brandkåren och kanske lite piffiga brännskador på det) men goda blev de!

 

Ingredienser till ca 60 små bollar:

3 dl mjukost (jag tog 100 gram ”Grekisk vitlök” från Creme Bonjour + 200 gram Philadelphia)
6 dl riven hårdost (jag tog västerbottenost för det var vad vi hade färdigriven i frysen)
0,5-1 dl finhackad chili (jag tog ca ½ dl finhackad superhet feferoni, grön och röd)
(1 msk sambal oelek)

Pofiber, ägg och kryddor till panering
Kokosfett eller rapsolja till fritering

Gör så här:

Alla ingredienser blandas i en bunke. Jag utgick från riven fryst hårdost eftersom vi alltid har en burk i frysen. Jag vet inte, men jag tror att det är lite lättare att forma till bollar av smeten om man gör på det sättet.

Små bollar, ungefär lika stora som ”Toasted Cheez Ballz” (snacksen) eller som små köttbullar, formas och läggs i en lätt oljad burk med lock och ställs i frysen över natten. Eftersom det blir många bollar sparade jag två tredjedelar till ett annat tillfälle; de håller sig nog i frysen ett bra tag.

Nästa dag doppas de frusna bollarna i lätt uppvispat ägg. Lägg dem i en påse som du fyllt med lite pofiber och valfria kryddor (jag tog tacokrydda från lchf-butiken och lite salt). Blås upp påsen och skaka om så att bollarna blir täckta med pofiber. De får stå i frysen i en timme (jag knöt om påsen ordentligt och slängde in den i frysen tillsammans med bollarna), och sedan upprepas samma sak som ovan. Panera gärna tre gånger så att lagret panering blir riktigt tjockt och jämnt.

Efter ytterligare någon timme tas de ut och är färdiga att friteras. Oljan värms till 170 grader, och bollarna friteras i ett par minuter tills de får en ljusgul färg. Ta upp dem direkt om du ser att ost börjar flyta ut. Lägg dem på hushållspapper så att de får rinna av lite och njut medan de fortfarande är lite varma. 🙂

6 svar till “Friterade chilicheeseballs”

  1. NHL 8 januari, 2012 den 19:50 #

    Intressant! Glutenfri dessutom 🙂 Kanske t o m kan få dottern att testa då.

  2. Åsa 9 januari, 2012 den 15:02 #

    Oj så smarrigt det verkar! Har sett receptet på lite olika ställen på nätet men inte kommit mig för att prova än, men dina ser ju helt ljuvliga ut!!:) Fin blogg har du också, tänkte fråga om det är ok att jag länkar från min blogg å hit?:)

    • Lillnettan 9 januari, 2012 den 15:09 #

      Sv: Självklart får du det! 😀

  3. HelenaN 9 januari, 2012 den 19:29 #

    Men ooo så gott det ser ut!

  4. stephi 11 januari, 2012 den 09:28 #

    Hej Nettan, nu har jag varit inne här varje dag och det e så roligt att läsa din blogg. Många pusselbitar som faller på plats. I dag e tredje dagen jag äter detta.
    I går gjorde jag potatisgratängen på rättika, men nja, den blev ej så bra för den var hård fast jag kokade den i 5 minuter och sedan hade den i ugnen i 40 min. Men klart ett alternativ till riktig gratäng.
    Tack för alla fina inlägg/Stephi

  5. Danielas Lchf Blogg 11 januari, 2012 den 10:39 #

    Du har fått en award av mig! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: