Två veckor in i majutmaningen

15 Maj

Min våg är fortfarande snäll… 🙂 Just nu testar jag något som kallas periodisk fasta, vilket i korthet innebär att man äter alla måltider inom ett tidsspann på åtta timmar och sedan låter kroppen fasta de övriga sexton. Det finns långa och mer eller mindre komplicerade förklaringar till varför detta är effektivt för både träning och viktnedgång, men för den som vill veta mer överlämnar jag personen med varm hand till Google. 🙂

Att ”fasta” låter kanske hårt, men det är det inte. Det inkluderar ju även många timmar där man faktiskt sover. En perfekt dag för mig har alltid sett ut så att jag vaknar, dricker kaffe, skrotar omkring, städar lite, tar en promenad kanske…och så äter jag frukost sent, vid 12 eller så – det är därför som denna metod passar mig så bra. Jag är ingen som kan skutta upp ur sängen vid 07 och verkligen njuta av frukost så tidigt, kroppen är inte vaken och redo. Nu käkar jag ofta vid, säg, 12 och 18. Man behöver absolut inte styras av klockan heller och äta på bestämda klockslag, bara det är inom tidsspannet på åtta timmar. Det finns eller inget som säger att du ska äta två mål mat – bara du är hungrig så är det fritt fram att käka på inom dina åtta timmar.

Update: Fick en liten respons av Joel, the Yoda of excercise, där han bland annat tipsade om 14 timmars fasta för oss kvinnor i stället för 16. Jag blev lite nyfiken och hittade denna artikel – mycket läsvärd.

6 svar till “Två veckor in i majutmaningen”

  1. joletti 15 maj, 2012 den 07:24 #

    Kul att du testat på Periodisk fasta! Ska bli spännande att se vad du tycker. Ett råd är dock att endast fasta 14 timmar som kvinna (16 för män). Och glöm inte proteinet (en rejäl mängd!!)

    Lycka till! 🙂

    • Anneth 15 maj, 2012 den 07:28 #

      Tack för respons! 🙂

      • joletti 15 maj, 2012 den 07:45 #

        Nu vet jag inte hur länga du planerat köra på detta, men se till att ge det lite tid. Din kropp är inte helt van vid detta och kan ta några veckor för att ställa om sig.

        Lustigt nog funderade jag senast igår på om jag inte skulle köra detta en omgång till nu innan fästmön kommer (skulle bara bli ca 2 veckor, men ändå! 😉

  2. IngerJessiccaMarie 15 maj, 2012 den 23:58 #

    Nu börjar det ju låta intressant… tror jag ofta kör pf om jag får 10 timmars ätfönster… gött!! Ps. Bananen har rätt, du har en fantastisk blogg=))

  3. dietandthecity 16 maj, 2012 den 17:23 #

    Nu läser jag om periodisk fasta överallt, vad EXAKT innebär det. Alltså jag går och lägger mig och sedan skall det gå 12 timmar innan jag äter? Då kör ju jag det hela tiden ;)!?

  4. Camilla Isaksson 17 maj, 2012 den 12:05 #

    Hejja, hejja bönan ❤ du är snart i mååål 🙂
    Kraaamiz

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: